اشیای ممنوعه در پرواز

آشنایی با اشیای ممنوعه در پرواز داخلی و خارجی

اشیای ممنوعه در پرواز – برای داشتن سفری ایمن و آسوده، آگاهی و اطلاع از قوانین هر شهر و کشور،الزامی است؛ این قوانین، میتواند شامل: اصول حاکم در یک منطقه، حمل و نقل باری و قوانین حاکم در بازرسی های وسایل حمل و نقل بین شهری و نیز ورود آنها به آن منطقه باشد. در این راستا انتظار میرود هر مسافر، پیش از سفر از راهنمای کامل سفر استفاده کند و نیز در رابطه با اشیای ممنوعه در هر وسیله حمل و نقل مسافربری مطالعه داشته باشد.
بنابراین در ادامه، با این سری از مطالب “مجله گردشگری بلیط اینجا” همراه باشید تا به موضوعی بپردازیم که در نگاه اول ممکن است چندان ضروری به نظر نیاید اما ممکن است همین مسئله برای مسافران، بسیار مشکل ساز باشد.
از جمله وسایل حمل ونقل، هواپیما می باشد و این نوع از سفر به مراتب، مراقبت های بیشتری را می طلبد و از سوی دیگر بی اطلاعی از وسایل مجاز و غیر مجاز به هنگام سفر هوایی و ورود این وسایل به کابین هواپیما یا قسمت بار میتواند برای شما مشکل ساز باشد و ایجاد دغدغه کند.

اشیای ممنوعه در پرواز


اصولا اشیای ممنوعه تعریف شده در سفر های هوایی را میتوان به دو دسته اصلی و نسبتا کلی تقسیم بندی کرد:

اشیای ممنوعه در پرواز های داخلی

به همراه داشتن وسایل و ابزارهای برنده و اقلام تیز همچون:

چاقو، انواع اشیای فلزی برنده، تیغ، کاتر، قیچی، ناخن گیر، ابزار خیاطی اعم از قیچی و سوزن و همچنین اشیای زاویه دار یا منحنی با قابلیت برندگی همگی از دسته اشیای ممنوعه برای ورود به داخل کابین مسافربری هواپیما هستند. توجه داشته باشید که قرار دادن این اشیا در قسمت بار هواپیما ممانعتی ندارد؛ به این نکته به هنگام پرواز های خارجی نیز باید دقت داشت.

اشیای ممنوعه در هواپیما

لوازم یدکی:
ابزار و لوازمی که در رده اقلام مکانیکی شمرده شده و قرار میگیرند همچون: اره برقی، قطعات یدکی ودیگر لوازمی که از این دسته هستند همگی باید به صورت محموله باری تحویل قسمت بار هواپیما داده شوند.

دخانیات:
استعمال هر گونه ماده دود زا به ویژه مواد دخانی در تمامی پرواز های داخلی و خارجی ممنوع شمرده میشود و در صورت مشاهده،برخورد جدی با فرد، صورت میگیرد.
افزون بر استفاده از مواد مخدر در پرواز ها، حمل و به همراه داشتن مواد اشتعال زا نظیر فندک های گازی و کبریت و یا هرگونه وسایل از این قبیل، مجاز نبوده و امکان ورود آن به داخل کابین هواپیما نیز وجود نخواهد داشت.
البته توجه داشته باشید برخی ایرلاین ها از جمله شرکت هواپیمایی ماهان از ورود این اشیاء حتی به صورت بار و تحویل آن به بخش محموله نیز جلوگیری به عمل می آورند.

توجه داشته باشید که از همراه داشتن برخی داروها نیز جلوگیری به عمل خواهد آمد. پس با اطلاع از لیست داروهای ممنوعه جهت حمل آنها اقدام به دریافت گواهی معتبر پزشکی نمایید و در غیر این صورت از همراه داشتن این قبیل داروها خودداری نمایید.

اشیای ممنوعه در هواپیما

مایعات:
در صورتی که مایعات همراه شما دارای حجمی بیشتر از ۱۰۰ میلی لیتر میباشد توجه داشته باشید که امکان ورود آن به عنوان بار دستی به داخل کابین مسافربری وجود ندارد. پس پیش از ورود به هواپیما آن را تحت عنوان بار پذیرش شده تحویل فرودگاه دهید تا به بخش محموله منتقل شود.
چنانچه حجم مایع، کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر میباشد برای بهمراه داشتن آن در بار دستی لازم است آن را در کیسه های شفاف زیپ دار قرار دهید و وارد کابین کنید. چنانچه عطر یا ادکلن بهمراه خود دارید، قانونی که در رابطه با مایعات ذکر شد برای این موضوع هم صدق خواهد کرد و با فرض اینکه حجم عطر یا ادکلن کمتر از ۱۰۰ میلی لیتر میباشد مجاز هستید آن را وارد کابین کرده و یا به بخش بار تحویل دهید.

اشیای ممنوعه در پرواز

تجهیزات غواصی:
در صورتی مجاز به حمل ابزار و امکاناتی نظیر بطری هوای فشرده هستید که تخلیه شده باشد. اما توجه داشته باشید که شما مجاز به حمل بطری های اکسیژن خالص به داخل هواپیما نخواهید بود. در ادامه، لازم به ذکر است که برای ورود چراغ مشعل غواصی به هواپیما نیاز است تا باتری قابل شارژ آن از خود وسیله جدا شده باشد.

سرنگ مخصوص برای استفاده های پزشکی:
جهت حمل سرنگ به داخل کابین هواپیما نیاز است تا فرد، گواهی پزشکی مبنی بر ضرورت انجام تزریقات در طی پرواز را به همراه داشته باشد.

اسلحه گرم و موارد مشابه:
اعلام حمل هر نوع اسلحه گرم (ورزشی، شکاری، بادی و…) باید پیش از سفر باشد تا تحت عنوان کالای امنیتی به طریقی جدا حمل شود؛ بدین منظور، نیاز است وزن سلاح، کمتر از ۵ کیلوگرم باشد و تنها روشی که حمل این بار را ممکن میکند اطلاع کارکنان خدمات زمینی ومستندات مورد تایید و کسب مجوز از نهادهای لازم میباشد.
چنانچه وزن این سلاح بیش از ۵ کیلوگرم باشد حمل آن تنها به عنوان کالای مورد حمل توسط ترمینال باربری، قسمت انبار هواپیما می باشد.

لوازم دفاع شخصی از قبیل:

اسپری فلفل، باتوم، پنجه بوکس و … همگی از دسته کالاهای ممنوعه برای ورود به قسمت کابین، شمرده شده و ضروری است جهت حمل، آنها را به بخش باربری تحویل دهید.

اشیای ممنوعه در پروازهای خارجی

گیاهان و فرآورده های حیوانی:
برای سفر به هر منطقه ای از دنیا، باید اطلاعات کاملی در رابطه با ممنوعیت های آن داشته باشید. برخی از کشورها ورود حتی یک تکه میوه را ممنوع شمرده و با مسافر برخورد خواهند کرد که به مراتب، مشکل ساز خواهد بود؛ چراکه هر محصول گیاهی که به خاک آن کشور وارد میشود را تهدیدی برای صنعت کشاورزی آن منطقه میشمارند.
مثال ملموس این موضوع، کشور آمریکا است که همراه داشتن هر نوع مرکبات و سبزیجات تازه، خشک، نیمه تازه و یا حتی فریز شده را غیر مجاز میداند.
حضور محصولات گوشتی در بار مسافران در برخی از کشورهای جهان نیز نوعی نقض قانون تلقی میشود؛ همچنین اگر قصد سفر به یکی ازکشورهای عضو اتحادیه اروپا همچون بریتانیا را دارید بدانید که حمل محصولات و فرآورده های لبنی و گوشت تازه بلامانع تلقی میشود که البته برای کشور ها و مناطق خارج از این اتحادیه ممنوع میباشد.

اشیای ممنوعه در پرواز های خارجی

مایعات:
با توجه به ایرلاینی که همراه آن سفر میکنید میتوان نوع مجاز بودن حمل مایعات را تعریف کرد. اما در تمامی ایرلاین ها این قانون یکسان است که حجم مایعی که حمل میشود باید زیر ۱۰۰ میلی لیتر در کیسه های پلاستیکی شفاف با بسته بندی زیپ دار باشد.
اگر قصد حمل خمیردندان، شامپو یا مایعات شوینده ازاین قبیل را دارید میتوایند آن را در بسته بندی های کوچکتر با حجم تعیین شده قراردهید. محصولاتی همچون کره بادام زمینی، ریمل، اسپری وگوی های تزئینی نیز در دسته مایعات قرار میگیرند که این موضوع اهمیت اطلاع و آگاهی از قوانین پروازی را بیشتر آشکار میکند چراکه اغلب افراد از آن غافل بوده و در طی سفر بدون شک، دچار مشکل میشوند.
در نظر داشته باشید که برای حمل داروهای مایع بهتر است با ماموران بازرسی حاضر در فرودگاه مشورت کرده و حمل این اقلام را به آنها اطلاع دهید؛ با این همه بهتر است پیش از سفر اطلاعات لازم در این زمینه را کسب کنید.

وسایل برقی:
وسایل الکترونیکی و برقی ازجمله لپ تاپ، تبلت و موبایل را میتوان به راحتی وارد کابین هواپیما کرد و یا در صورت تمایل به بخش بار تحویل داد.

لوازم آرایشی و بهداشتی:
مواد آرایشی و بهداشتی که شامل: کرم ها و لوسیون ها، انواع ژل، عطر و ادکلن، لاک ناخن، خمیر دندان، صابون ها و شوینده های بهداشتی و شامپو و… می شود باید با قرارگیری داخل چمدان، وارد بخش بار هواپیما شده و همراه مسافر حمل شوند. پس با قرار دادن این موارد در کیف دستی و وارد کردن این اقلام به داخل کابین هواپیما برخورد خواهد شد.

لوازم ورزشی:
ورود ابزارآلات و وسایل ورزشی نظیر: چوب بیس بال و گلف، تیرو کمان، چوب بیلیارد و دیگر وسایلی از این قبیل به داخل کابین هواپیما مجاز نبوده و مشکل ساز خواهند شد و در صورت تمایل میتوانید آن را به بخش بار تحویل داده و همراه خود حمل کنید.

اشیای ممنوع در پرواز هوایی - اشیای ممنوع در هواپیما

ابزارآلات موسیقی:
موضوع بسیار مهمی که برای نوازندگان مطرح است حمل آبزار آلات و ساز های موسیقی میباشد. ورود این سازها به برخی مناطق، مجاز نبوده و دلیل آن هم آسیب به گونه های در حال انقراض برای ساخت این وسایل از عاج و لاک و … می باشد.
فراموش نکنید که ممکن است یک کالا در کشوری مجاز باشد اما حمل همان کالا در کشور و منطقه بعدی ممنوع تلقی شود و بالعکس. پس با آگاهی از قوانین هر مقصدی که پیش رو دارید و پرهیز از تعمیم دادن قوانین کشور ها به یکدیگر، از خطرات و مشکلات احتمالی پیشگیری کنید.
اغلب کشورها نقض قوانین گمرکی را مشمول جریمه مالی میدانند که این موضوع برای مسافران، خوشایند نیست اما این روی خوش ماجراست چراکه برخی از کشور ها همچون: امارات، عربستان صعودی و اندونزی، نقض برخی از قوانین را همراه با مجازاتی قبیل زندان و اعدام میدانند.
دارو و مواد مخدر، انواع اسلحه و انواع باتری، فندک و کبریت و وسایل آتش زا نیز از جمله مواردی هستند که باید برای سفر به هر کشور از قوانین تعریف شده در مورد آنها اطلاعات کامل را کسب نمود.

اگر شما هم دارای تجربه منحصر به فرد در این زمینه هستید آن را با ما به اشتراک بگذارید.

ویراستار: خانم الهام نورمحمدی

برای آشنایی با عجایب ایران و جهان همراه آپارات بلیط اینجا شوید.

0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها